Jak založit a vést úspěšný e-shop
Chcete začít podnikat v oblasti e-commerce? Rádi byste založili vlastní internetový obchod? Pak čtěte dál, dozvíte se, co je potřeba a také, kde hledat důležité informace a vzdělávat se.
Co prodávat
Ideální je prodávat zboží, které vás zajímá a rozumíte mu. Není důležité být naprostý odborník, ale mít pro daný obor vášeň. Mnoho e-shopů vzniklo díky koníčku. Například pan Bláha si založil e-shop s koloběžkami, Tomáš Vak zase s horolezeckým a outdoorovým vybavením. Příklad si můžete vzít i z Romana Uhra, který se specializuje na fotopasti a jeho e-shop Infoto patří k průkopníkům prodeje fotopastí v České republice. Ale podnikají samozřejmě i ženy – a také si vybírají produkty, které je baví. Lucie Šálená během rodičovské dovolené rozjela e-shop s dětskými hračkami.
Co vyřídit jako první
Rozhodněte se, jestli pro vás bude výhodnější založit s.r.o., nebo jen vyřídit živnostenský list. Obojí má svoje klady a zápory, nelze jednoznačně říct, co je výhodnější. Bude záležet na vašem konkrétním případu, ale i na tom, o jak velký projekt se jedná.
Živnost si založíte snadno na každém živnostenském úřadě, bude vám stačit 1000 Kč a občanský průkaz. Založení firmy je složitější proces.
Kde se poradit a získat relevantní informace na internetu:
- výborným zdrojem všech podnikatelů je web Jakpodnikat, kde si přečtete výhody i nevýhody obou řešení,
- zeptat se můžete i na Facebooku ve skupině pro podnikatele a živnostníky,
- mrkněte se i na web Na volné noze, najdete profesionály zaměřující se na start podnikání.
Ptejte se
Jestli to jen trochu jde a máte na to finance, najděte si odborníka, který vám poradí s projektem, spočítá náklady a váš byznys nasměruje. Zvlášť, jestli nemáte vůbec žádné zkušenosti, pár hodin s profesionálem si zaplaťte.
Co ještě budete muset řešit (a možná si nechat poradit):
- jakou platformu pro svůj e-shop využít,
- vymyslet jméno a registrovat doménu – zjistíte, že většina domén už je zabraná,
- jestli zvládnete provoz sami,
- cenotvorbu a s tím spojené záležitosti,
- mít nebo nemít kamennou prodejnu,
- zda si založit sociální sítě.
Založení internetového obchodu
Pronájem e-shopu nebo jiné řešení? Opět rozhodnutí, které je na vás. Většina českých e-shopařů je spokojena s pronájmem internetového obchodu.
Proč si vybrat pronájem e-shopu?
- rychlé řešení, protože e-shop zvládnete zprovoznit prakticky hned
- platíte jen měsíční paušál, do 10 položek máte e-shop zdarma
- ovládání snadno zvládnete, nebo se můžete zeptat v poradně
- k dispozici budete mít ochotnou technickou podporu
E-shop je od obyčejné webové stránky mnohem složitější systém. Musí zvládnout napojení na platební systémy, na dodavatele i doručovací služby. A tyto věci vám nikdo nenaprogramuje za pár tisíc, ale spíš za desítky nebo stovky tisíc, což jsou částky, které byste v začátku mohli investovat spíš do marketingu.
Pronájem e-shopu si vyberte vždy, pokud nemáte vyčleněný budget na vývoj vlastního řešení.
Pokud byste sáhli po e-shopu, který nabízí například některé šablony WordPressu, opět bude záležet, jak moc se tato šablona dokáže přizpůsobit českému prostředí. Většinou pak stejně budete muset investovat nemalé peníze do času programátora.
A jaké další zdroje se mohou hodit?
- portál Na volné noze, kde najdete profesionály na psaní textů, správu sociálních sítí i PPC reklamu,
- e-book Jak založit e-shop,
- obchodní podmínky pro e-shopy ke stažení zdarma,
- publikace od Petry Mikuláškové: Jak vytvořit úspěšný a výdělečný e-shop,
- průvodce pro začínající e-shopaře: cz,
- jakpodnikat.cz – najdete tu všechny odpovědi na otázky podnikatelů,
- mladypodnikatel.cz – s mnoha inspirativními videorozhovory,
- facebookové skupiny – přidejte se k Provozovatelům e-shopů