Nepojištěné auto bude spojeno opět s povinností placení
Pojistky můžeme rozdělit do dvou kategorií. Jsou to pojistky povinné a dále nepovinné, tedy dobrovolné. Pokud je spojíme s vlastnictvím vozidla, tak do první kategorie musíme zařadit pojištěn í odpovědnosti z provozu vozidla neboli povinné ručení. Pokud jde o kategorii číslo dvě, tak právě sem se řadí havarijní pojištění. O tom ale mluvit nebudeme, jelikož se zaměříme na první variantu. Zde totiž může nastat situace, že budete mít nepojištěné auto. Co to znamená? V podstatě tři rizika, kam se řadí:
- Problém při policejní kontrole
- Nutnost hradit způsobené škody ze svého
- Povinnost placení pravidelných přípěvků
V minulosti došlo k tomu, že každé nepojištěné auto bylo spojeno s nutností platit nemalé finance do fondu nepojištěných. Zde je třeba dodat, že dané sumy byly větší, než to nejdražší povinné ručení na trhu. Těžko tedy najít logickou motivaci těch, kteří pojistku neměli. Poté došlo k tomu, že byla tato platba zrušena. Nyní se ale opět obrátilo a dojde k tomu, že by se opět mělo platit.
Contents
Schválená novela o pojištění odpovědnosti
Proč nyní zase dojde k tomu, že za nepojištěné auto se bude platit? Je to jednoduché. Za vším nestojí nic jiného, než nová schválená novela. Ta sice ještě není oficiálně platná, jelikož v tuto dobu se čeká jenom na podpis prezidenta. Zde se ale očekává, že už to bude jenom administrativním krokem. Prezident Miloš Zeman totiž v souvislosti s tím žádné stanovisko nevydal – jako to bylo u různých jiných zákonů, a tak se dá pochopitelně očekávat, že danou novelu zcela logicky podepíše. Potom už se počká jenom na to, až vejde v platnost. Hned následující den tedy budou mít majitelé nepojištěných vozů povinnost placení.
Kolik se bude za nepojištěné auto platit?
I toto je důležitá otázka. Zvláště je potom odpověď důležitá pro toho, kdo má doma nepojištěné auto a zcela logicky ho zajímá to, kolik přesně ho bude stát. Zde však musíme říci, že konkrétní ceny ještě nejsou známé a bude se muset počkat na to, až budou zveřejněny. Kdo s nimi přijde? Mělo by se jednat o Ministerstvo financí, které by mělo přijít s vyhláškou, kde budou konkrétní ceny přesně stanoveny. A to podle druhu konkrétního vozu, které mít pojištění nebude.
I když lze zatím jenom těžklo odhadovat výši příspěvku za nepojištěné auto, dá se očekávat, že daná suma bude vyšší, než kolik by stálo klasické povinné ručení. Je to pochopitelně z důvodu, že jednotliví motoristé tak budou tlačeni do toho, aby si pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla sjednali. Když se dále podíváme na to, kolik v minulosti daný příspěvek stál, tak opravdu nebyl malý. Začínal na sazbě 20 Kč denně, což platily nejmenší motocykly a narůstal až do výše 300 Kč, denně, což byla sazba u velkých nákladních aut. Pokud šlo výhradně jenom o segment osobních vozů, tak zde byla cena v rozmezí padesát až sedmdesát korun denně.
Pro jaké vozy?
Je dobré vědět i to, že novela jasně charakterizuje to, co je to nepojištěné auto. Jasně tedy ukazuje a popisuje to, jaký automobil musí mít povinné ručení sjednáno. Zároveň s tím je uvedeno i to, že ten kdo pojistku sjednanou nemá, ten nemůže daný svůj automobil dále na veřejných komunikacích v žádném případě provozovat. A tak z tohoto jasně plyne, že pojištění musí mít každé auto, které je uvedeno v registru. Tedy až na čtyři výjimky, kam se řadí vozy, které jsou zapsané jako:
- Vyřazené
- Zaniklé
- Vyvezené
- Odcizené
Pokud vaše auto do žádné této kategorie nespadá, a vy aktuálně neplatíte povinné ručení, potom si buďte jisti, že jakmile vejde daná novela v platnost, již za nepojištěné auto budete muset platit.
Komu se bude platit?
Je to stejné, jako tomu bylo v předchozích letech, kdy se poplatek za nepojištěné auto platit. To ho vybírala Česká kancelář pojistitelů, známá pod zkratkou ČKP. A nyní to nebude žádná výjimka, jelikož i v tuto dobu to nebude v souvislosti s placením nikdo jiný. Právě daný fond, do kterého jsou peníze střádány, je následně používán k tomu, aby z něho byly propláceny škody poškozeným při dopravních nehodách. Ti by jinak poměrně výrazně tratili. Pokud by je naboural člověk s nepojištěným autem, museli by od něho peníze vymáhat. Proto je systém nastaven právě takto, že škody proplatí ČKP z daného fondu, kam platí nepojištění. A od nich jsou dané příspěvky i nadále vymáhány.
Na závěr dodejme, že poslanci uklidňují i v tom směru, že v rámci vymáhání poplatků už bude ČKP skutečně svědomitá. Dříve docházelo k tomu, že Česká kancelář pojistitelů často zasílala výzvy v podstatě komukoliv, kdo měl s vozem jakékoliv dočinění. Bez ohledu na to, zda to byla skutečně osoba, která neplatí, nebo předchozí majitel, který měl vše v pořádku. Ten často musel složitě prokazovat svou nevinu. K tomu by již nemělo docházet, což ostatně byl také jeden z hlavních požadavků, pokud šlo o to, aby byla novela prosazena. Dojít by tedy mělo k tomu, že peníze za nepojištěný automobil budou platit skutečně jenom hříšníci.