Co je to frančíza a proč je v poslední době tak oblíbená?
Na našem webu se nezaměřujeme nutně jenom na to, jak peníze získat formou půjčku, nebo jak je získat vhodnou investicí, nebo spořením. Zaměřujeme se také na to, jak vydělat peníze, a to ideálně podnikáním. Jednou z možností může být takzvaná frančíza. Ta je v posledních letech velmi oblíbeným konceptem, který ukazuje, že když se to vezme za správný konec, lze celkem dobře naskočit do již rozjetého byznysu. Podívejte se s námi na hlavní fakta spojená s touto možností.
Contents
Co je to frančíza?
Nejprve je vhodné podívat se na správnou definici toho, co to vlastně frančíza. Dá se říci, že se jedná o podnikatelský koncept, který využívá známé značky a jejích znalostí, a zároveň umožní podnikat teoreticky každému. V praxi daný koncept znamená, že v rámci různých měst a oblastí najdete mnoho míst, které mají jednu známou značku. Daná místa ale nejsou provozována konkrétní mateřskou společností, ale různými podnikateli. Hitem je dnes frančíza spojená hlavně s rychlým občerstvením a kavárnami. A co patří mezi nejznámější možnosti? Je to rozhodně:
- KFC a McDonalds
- Parkys
- CrossCafe
Samozřejmě toto je jenom zlomek případů. Protože frančíza tolik oblíbená, lze se jistě dopátrat mnohých jiných. A ne vždy se musí jednat o natolik známé a vyhlášené značky, jako jsme uvedli zde.
Jak frančíza funguje?
Pokud je vaším cílem do daného odvětví také vstoupit, je třeba nejprve kontaktovat mateřskou firmu. Tedy tu, který vlastní samotnou značku, a která také klade podmínky dané spolupráce. Spolu s tím pochopitelně souvisí i to, že někdy můžete být i odmítnuti, jindy zase schváleni. Každopádně platí, že legální frančíza musí být podložena smlouvou. Rozhodně nejde udělat to, že budete podnikat na vlastní triko, s použitím cizí značky. To je cesta, u které hrozí minimálně pokuta, ktero nepokryje ani pojistka na blbost.
Jaké má frančíza výhody?
Podívejme se na zajímavá pozitiva, která tato možnost může přinášet. Je jich hned několik. V první řadě je plusem to, že daný podnikatel nemusí příliš přemýšlet nad tím, co bude potřebovat. Propracované koncepty staví na tom, že je mateřskou firmou přesně doporučeno, co je třeba a co je také nezbytné. To může financovat kontokorent, nebo jiné zdroje. Zapomínat nelze ani na to, že je zde jasná podpora mateřské firmy třeba i s ohledem na to, jaké jsou standardy, jak pobočku řídit, kolik lidí bude třeba a jak je správně proškolit. V podstatě jde o podobný koncept, jako by se majitel nové pobočky nestal přímo podnikatelem, ale spíše manažerem, a to s plnou podporou.
Opomenout nelze ani další věci, které může frančíza přinášet. Je to rozhodně fakt, že není nutné tolik řešit marketing. Pokud je spolupráce navázána s některou z velkých značek, tak to logicky znamená, že ji lidé znají a do daného podniku mohou chodit sami od sebe. To se u nového a neznámého nestane. Také je výhodou i možnost globálního marketingu. Co to znamená? Je to třeba podpora značky v televizi, nebo v rádiích, popřípadě v tištěných médiích. Lidé ji tak budou chtít vyzkoušet a sami automaticky přijdou do podniku v daném městě.
Jsou tu samozřejmě také nevýhody
Nejsou to jenom klady, se kterými může být frančíza spojena. Jsou tu také poměrně četná negativa, na která je nutné také myslet. O co se jedná? Primárně to jsou jasně dané podmínky, které může mateřská značka jasně diktovat a které je nutné splnit. O co se jedná:
- Požadavky na lokalitu a velikost prostoru
- Požadavky na velikost kapitálu
- Požadavky na dodržování standardů
Negativem je vlastně to, že konkrétní podnikatel nemá natolik volnou ruku, jako když si otevře svůj vlastní podnik. Pokud ho napadají různé inovace, málokdy s nimi může přijít, jelikož by to znamenalo, že se jeho pobočka bude odlišovat od ostatních. A to není v zájmu nikoho. Toto je tedy hlavní problém, který může frančíza přinášet.
Počítat je také s nutností placení
Zmapovali jsme pozitiva i negativa, které může franšízing mít. K tomu všemu přidejme ještě nutnost počítat s tím, že to co se na konkrétní pobočce vydělá, nebude patřit ze sta procent jejímu majiteli. Tedy konkrétnímu podnikateli. Obvykle je nutností počítat i s tím, že se domovské firmě, tedy vlastníkovi značky platí určitá procenta z obratu. Nejde o nic výjimečného. A proč je toto takto nastaveno? Je to celkem pochopitelné. Je to vlastně poplatek za nastavené standardy a možný jednoduchý vstup do odvětví, jsou to poplatky za globální kampaně, ale také se jedná o platby, které jsou spojené s užíváním značky. Zkrátka a jednoduše na tom chce mateřská firma pochopitelně vydělat.
Možnost nabízejí i menší podnikatelé
Na závěr dodejme, že frančíza je dnes nabízena i menšími podnikateli, kteří nejsou zase až tak známí – tedy pokud jde o značku. Nutno říci, že upsat se jim a využívat právě u nich daného konceptu je krok špatným směrem. To proto, že jejich značku vlastně nikdo nezná a daný start je tak podobný, jako když rozjedete svůj vlastní podnik. Daná firma tak může působit jenom jako dodavatel a vy při tom budete mít zcela volné ruce. Toto doporučujeme více, jelikož frančíza ve spojení s malpou a neznámou firmou skutečně nemá žádný smysl a dokonce i zcela postrádá logiku. Nehledě na to, že vždy je tu možnost transformovat vlastní podnik a převést ho pod nějakou známou značku.