Společný smartbanking a internetbanking? V budoucnu možná realita
Statistiky potvrzují, že když se podíváme na ekonomicky aktivní obyvatelstvo, tak většina lidí má svůj klasický bankovní nebo spořicí účet. A to hlavně proto, že jeho zřízení není nic složitého, stejně jako proto, že mnoho bank nabídne i jeho bezplatné vedení. Do popředí se ale dostávají také možnosti spojené s jeho jednodušší obsluhou. Když budeme konkrétnější, tak není problém používat smartbanking – bankovnictví v mobilu, nebo klasický internetbanking – obsluhu účtu přes počítač.
A právě s těmito možnostmi ovládání účtu je spojena zajímavá novinka, kterou vám představíme. Do dnešní doby bylo možné využívat internetbanking nebo smartbanking pouze té banky, kde máte své konto. Pokud jste měli účet u více bank, museli jste se přihlašovat do různých aplikací a na různé servery. A právě to by se mělo změnit. V praxi to znamená, že z jednoho místa bude možné obsloužit více účtů.
Contents
Jasné plus pro klienty. Bude moci využívat jenom jeden smartbanking a internetbanking
Kdo na tomto kroku, tedy na této konkrétní změně vydělá nejvíce? Ano, bude to samotný klient, který už nyní internetbanking a smartbanking využívá. Postačí mu jenom jedna jediná aplikace, nebo jenom jedno jediné přihlášení a rázem nejenom uvidí všechny své účty, ale bude moci je také spravovat. Pokud se na dané plusy podíváme v jednotlivých bodech, tak jsou takové:
- Jasný přehled na jednom místě
- Nebude nutné se neustále přehlašovat
- Konec povinností různých aplikací, webových certifikátů a jiných požadavků
Kdo s tímto pozitivem přichází? Evropská unie
V poslední době se na EU hází spíše jenom špína, a to v souvislosti s jejími postoji, ale třeba i omezování. Jsou ale i směrnice, které opravdu jsou v zájmu lidí. A tato konkrétní je toho jasným příkladem. Jedná se o směrnici s označením PSD2. Ta se týká i tuzemského práva, a to znamená, že ji musí tuzemské banky respektovat a dodržovat ji. A to vlastně už nyní, protože když se podíváme na termín jejího schválení, tak k tomu došlo zhruba v polovině ledna. Toto datum ale neznamená, že je pro banky hned povinné a že už nyní musí tuto možnost nabízet. V budoucnu se tomu ale přizpůsobit musí.
Nejenom aplikace provozované bankami
Dobré je připomenout ještě jednu poměrně zajímavou věc, kterou tato nová směrnice dokáže přinést. O co konkrétně se jedná? Že smartbanking a internetbanking neboli internetové bankovnictví nemusí být vždy provozován jenom konkrétní bankou. Bude totiž možné využívat i aplikaci nebo platformu třetí strany, která následně umožní zobrazení jednotlivých bankovních účtů, které budeme jako klienti mít. I to by mohlo přinést řadu pozitiv, kam se řadí:
- Důraz na větší bezpečnost
- Vyšší počet funkcí
- Jednoduché a moderní ovládání
Říkáme to hlavně z toho důvodu, že některé banky na tom nejsou s ohledem na moderní dobu nijak extra výrazně dobřen a mají mezery. Proto je tento možný krok celkem vítaný. Samozřejmě se u něho počítá s tím, že provoz dané aplikace někým z nebankovního segmentu bude podmíněný získáním licence, kterou vystaví Česká národní banka. Tím bude zajištěna i ochrana klientů.
Co bude v první fázi možné?
Směrnice PSD2 uvádí pochopitelně i přesné požadavky na to, jak by měl v první fázi přístup i k cizím účtům přes smartbanking a internetbanking vypadat. Co tedy jako klienti můžete očekávat? V první řadě naprosto samozřejmou věc, a to je sledování aktuálních zůstatků. Nejde ale o to jediné, co s nimi souvisí. Také bude možné sledovat platební historii, ale jenom 3 měsíce dozadu. Dá se ale očekávat, že v budoucnu se tento termín jistě prodlouží. Opomíjet nelze také to, že dojde i k situaci, že nebude problém v rámci jedné aplikaci z vybraného účtu také snadno posílat jednotlivé platby. A to je bod, který považujeme za nejdůležitější.
Jaké banky začínají?
Na vše je ještě dostatek času, jelikož takzvané přechodné období pro uvedení do praxe je celkem dlouhé. Konkrétně je to 18 měsíců a tak je jasné, že zatím ještě nelze očekávat, že budeme mít jakkoliv velký výběr. Přesto se ale už první banky ozývají a ukazují, že chtějí služby otevřeného bankovnictví poskytovat. První pomyslnou vlaštovkou je v tomto směru banka Creditas. V jakém ohledu? Pokud máte u této banky běžný účet a zároveň využíváte její smartbanking a internetbanking, potom si můžete do dané aplikace integrovat účet zatím od jedné konkurenční banky, a kterou je Fio banka. Dále banka zveřejnila i informaci o tom, že v následujících měsících chce pokračovat s integrací i dalších bankovních účtů od ostatních bank.
Směrnice PSD2 přináší i jiné novinky
Pokud vás výše uvedené zpráva zaujala a platnost směrnice PSD2 s ohledem na jednodušší správu účtu vítáte, potom nezapomínejte na to, že kromě tohoto přinesla i další věci. A i ty jasně ukazují, že když je někdo vymýšlel, šlo mu skutečně o blaho konkrétních klientů. Je to totiž právě tato konkrétní směrnice, která se podepsala na tom, že klientům už nesmí být přeúčtovány platby kartou, které musí zaplatit obchodník. Sice takových situací nebylo zase až tolik, ale nyní už je stoprocentně jasné, že na ně nenarazíte nikde.
Stejně tak se směrnice PSD2 pozitivně podepsala na rychlosti řešení stížností klientů u svých bank. Nyní na to měly podobně jako úřady celých 30 kalendářních dní. A tato lhůta jim byla zákonně snížena na postoj ke stížnosti tedy bude klient znát už za dva týdny.