Proč lidé nejčastěji mění zaměstnání a co jako zaměstnavatel můžete udělat?
Fluktuace zaměstnanců je do určitého procenta zcela přirozená. Pokud si ale všímáte, že nové zaměstnance hledáte až příliš často, možná děláte několik chyb, kvůli kterým lidé nemají motivaci na pozicích zůstávat. Dobrou zpětnou vazbu vám může dát i hodnocení odchozích zaměstnanců či zkušenosti těch stávajících, nebojte se proto zaúkolovat personalistu, aby průběžně vyhodnocoval jejich názory.
Proč lidé odcházejí?
Jedním z nejčastějších důvodů pro změnu zaměstnání vůbec je nemožnost kariérního postupu či neměnné pracovní podmínky. Stagnace neprospívá nikomu ani v osobním, ani profesním životě. Lidé se chtějí zdokonalovat, vypracovávat na lepší pozice a měnit věci, které jim nevyhovují. Pokud jim k tomu nedáte příležitost, budou ji hledat jinde.
Na druhém místě v žebříčku důvodů pro změnu zaměstnání se dlouhodobě umisťují finance. Vzrůstající náklady na život nutí zaměstnance hledat lépe placenou práci i za cenu o něco horších podmínek. Nezapomeňte proto, že plat by měl stoupat úměrně době, pro kterou pro vás zaměstnanec pracuje.
V neposlední řadě opouštějí lidé zaměstnání při nespokojenosti s vedením společnosti. Mikromanagement, nedostatečné ocenění vykonané práce nebo příliš vysoké požadavky ze strany zaměstnavatele mohou dokonce vést k syndromu vyhoření.
Jak se vyhnout zklamání v prvních měsících?
Pokud uveřejňujete inzerát, přesně popište jak náplň práce, tak výsledky, které očekáváte. A v neposlední řadě i to, v čem se potenciální zaměstnanec může díky nabízené pozici zdokonalit. Tak se vyhnete zklamání a rozdílným očekáváním.
Na pohovoru byste pak kromě detailů o pozici měli probrat firemní kulturu, tedy to, jaký je u vás kolektiv, jak funguje vedení, jaké jsou vaše hodnoty, která pravidla se musí vždy dodržovat a všechno, co je pro vaši firmu charakteristické. Pokud se s vaší filozofií ztotožní, máte větší jistotu, že nebudou mít důvod zaměstnání v brzké době měnit.