Hledáte nového dodavatele elektřiny nebo zemního plynu? Máme pro vás 5 tipů na co si dát pozor
Hledáte nového dodavatele elektřiny nebo zimního plynu? Při výběru kvalitního dodavatele se nezaměřujte pouze na úsporu peněz. Důležitým bodem jsou také obchodní podmínky nebo bonusy, které vám společnost při podpisu smlouvy nabídne. Máme pro vás 5 tipů, na které je dobré si dát pozor, abyste nenaletěli.
Contents
Úspora hraje hlavní roli, ale není všechno
Hlavním faktorem při výběru nového dodavatele je cena. Změna dodavatele energií by měla přinést především finanční úsporu. Je však důležité podívat se na další služby, bonusy a podmínky smlouvy. Energetický trh je v naší zemi stabilizovaný a legislativa nakloněna spotřebitelům. Tohoto faktu je dobré využít a dávat si pozor na pochybné společnosti, které nabízí velkou úsporu, která je však vykoupena špatnými podmínkami ve smlouvě.
Jakou historii má daná společnost
Tuzemský trh s energetickými společnosti je okupován zhruba osmdesáti dodavateli energie. Ne všechny společnosti nabízí elektřinu i zemní plyn. Některé se specializují pouze na jednu komoditu. Některé společnosti jsou předními lídry a jiné mají sotva pár stovek zákazníků. Přestože může počet klientů na první pohled odradit, nevypovídá to nic o kvalitách služeb. Při výběru dodavatele bychom se měli dívat především na reference, historii a dostupné služby. Je vhodné si jednotlivé společnosti zkontrolovat, navštívit jejich pobočky nebo kontaktovat obchodní zástupce. Tímto způsobem se také můžete dostat k nabídkám, které nejsou běžně k dostání.
Důležitá je smlouva a obchodní podmínky
Jak již bylo řečeno. Cena za komodity by neměla být to hlavní při výběru dodavatele. Hraje sice zásadní roli a nikdo nechce na elektřině nebo plynu prodělat kalhoty, ale to můžete i v případě, že podepíšete nevýhodnou smlouvu za výhodnou cenu. Nízké ceny totiž často obsahují nevýhodné obchodní podmínky a skryté sankční poplatky. Při výběru si tedy dávejte dobře pozor na konečnou cenu a nabízenou slevu. Obzvláště, když podepisujete smlouvu na několik let.
Již není tak běžné natrefit na smlouvu spojenou s fixní cenou elektřiny nebo zemního plynu. Mnohem více spotřebitelů je opatrnějších než bylo před lety a podle toho se řídí i dodavatelé. Setkat se můžete se smlouvou na dobu určitou nebo neurčitou. Nabídka fixních cen už není tak často nabízena, jako tomu bylo dřív a čím dál populárnější je zdůrazňování svobody zákazníka a smlouva na dobu neurčitou.
Vyšší cena vykoupena zajímavými bonusy
Ne každá zákazník je ochoten vyměnit nižší cenu za zajímavé bonusy. Najdou se totiž dodavatelé, kteří nabízí sice vyšší cenu elektřiny nebo zemního plynu, ale s řadou bonusů. Menší úspora je tak vykoupena zajímavými dodatečnými službami, které v konečném důsledku mají mnohem větší vliv na konečný stav konta. Velmi oblíbenými jsou například doplňkové služby v podobě bezplatného servisu tepelných zařízení, služby elektrikáře či energetické poradenství a konzultace ohledně ceny solárních zařízení.
Velká většina dodavatelů se také vrací ke kořenům svého podnikání a soustředí se pouze na dodávky zemního plynu, elektřiny a příbuzných služeb. Čím dál méně se setkáte s možností výhodného mobilního tarifu nebo pojišťovací služby. Někdy byly tyto služby výhodné a jindy byly pouze pozlátkem, který vás ve výsledku přišlo pěkně draho.
Zákaznický servis
Další důležitou prověrkou při výběru nového dodavatele je zákaznický servis. Ten hraje alfu a omegu v případě nečekaných problémů. Každá společnost má však jinak nastavený zákaznický servis. Standardní službou je on-line zákaznický portál, který je přístupný 24 hodin 7 dní v týdnu. Zákazník si tak jednoduše zkontroluje stav účtu, zaplacené zálohy nebo aktuální odběr elektřiny nebo může zažádat o nové doplňkové služby.
Kamenná pobočka totiž není u všech dodavatelů a pokud ano, nemusí se nacházet zrovna ve vašem městě. I na to je potřeba myslet. Telefonické linky jsou fajn, ale někdy je potřeba vyřídit něco osobně a trmácet se několik stovek kilometrů může být pěkně nepříjemné. Výše zmíněné telefonické linky nebývají zdarma. Většina společností je má stále placené. Je tedy dobré myslet i na podobné detaily, které vám mohou způsobit vrásky na čele. Nikdy totiž nevíte, kdy zrovna budete potřebovat zákaznickou linku. Poplatky za volání nebo čas strávený na cestách do kamenné prodejny se může značně prodražit a sleva na energií nemusí být tak lákavá.
Sledujte hodnoty značky
Někteří z dodavatelů vědí, že dobré jméno znamená v obchodě hodně. Z toho důvodu se například připojí k etickému kodexu, který vydal Energetický regulační úřad. Při výběru dodavatele energií je tak vhodné sledovat celkovou značku a politiku společnosti. Jaké vyznává hodnoty, jak se staví k životnímu prostředí nebo jak jedná v případě problémů. Všechny tyto drobnosti totiž odráží charakter společnosti a zároveň napovídají jejich přístup v momentě, kdy se vyskytnou nějaké problémy. Dobrý marketing není všechno a někdy je potřeba sledovat i jiné hodnoty, ať už ty lidské nebo technologické. Oblíbenou možností je například investování do nových udržitelných technologií, které zároveň pomáhají dosáhnout větší úspory energií.
Nepodepisujte nic pod tlakem
Trh s energiemi se hodně pročistil od dob, kdy zde fungovalo nepsané pravidlo, kdo si více urve z koláče. Taktiky a strategie obchodních zástupců byly často nevybíravé a nebyly ojedinělé případy podpisu smlouvy pod nátlakem. Přestože od těchto způsobů se ustoupilo, stále platí jednoduché pravidlo, které vám ušetří značné množství problémů. Tím pravidlem je nepodepisovat nic pod tlakem a bez rozmyslu. Veškeré údaje si ověřte, nabídku si v klidu projděte, porovnejte s dalšími nabídkami a až poté podepisujte. Nedělejte ukvapená rozhodnutí, které vás mohou stát výplatu.