Jak vypadají naše investice – do čeho a kolik nejvíce investujeme?
Průzkumy spojené se světem financí nám pravidelně říkají nejenom to, jak využíváme půjčky, nebo nakolik se vlastně zadlužujeme. Dané informace nám říkají mimo jiné také to, jak konkrétně mohou vypadat naše konkrétní investice. A to nejenom ve spojení s tím, kolik investujeme, ale i ve spojení s tím, do čeho investujeme. Pokud i vás zajímá, jak nejčastější investice vypadají, pojďme se na to společně podívat.
Contents
Kdo se o investice zajímá nejčastěji?
Z posledních průzkumů vyplývá to, že o investice se obvykle zajímá každý sedmý člověk naší populace. Zbytek buď neinvestuje proto, že nemá k daným možnostem žádnou důvěru, nebo jednoduše proto, že zkrátka a jednoduše nemá finanční prostředky na to, aby si dával peníze stranou. Přesto může být zahrnut do statistiky, ze které aktuálně vyplývá, že průměrná roční investice běžného investujícího občana je zhruba 20 000 korun českých. To vychází na necelé 2 000 korun denně, což se při běžném příjmu dá ušetřit. Pouze je třeba vědět, jak na to. O tom jsme vás už v jednom z našich předchozích článků informovali. Nyní vám řekneme i to, do čeho Češi investují nejčastěji.
Termínované vklady jasně dominují
Jak je patrné, Češi mají rádi jistoty. V tomto směru logicky platí, že investují své peníze nejčastěji tam, kde o ně v podstatě nemohou přijít. Tím hlavním produktem, do kterého vkládá naději až sedmdesát procent běžných investorů, jsou termínované vklady. A to proto, že nabídnou hned několik pozitiv, kam se řadí například:
- Přesný termín, po který jsou prostředky ve spoření vázány
- Garantovaná výše zhodnocení
- Zákonné pojištění vkladů
Je tedy více než jasné, že tento produkt dominuje právě pro tyto vlastnosti. Stejně tak nezapomínejme ani na fakt spojený také s tím, že důvodem obliby je mimo jiné i celková jednoduchost. V podstatě si lze i online aktivovat danou možnost spoření, následně sem převést naše peníze a poté už nám nic nebrání v tom, abychom snad museli starat se o víc, než o následný výběr finančních prostředků.
Patnáct procent lidí investuje do fondů
Že jsou lidé stále poměrně konzervativní, to potvrzuje také fakt, že jako možnosti investic volí konkrétní fondy jenom zhruba 15 procent všech investorů. Z hlediska konzervativnosti musíme říci nejenom to, že dané fondy jsou často spojeny s různými garancemi nebo jistými výplatami, ale můžeme zmínit také to, že několik fondů může být v podstatě i typickým spořícím produktem. Největší riziko tak mohou přinášet fondy podílové, zatímco poměrně velké jistoty spojené s výplatou naspořených peněz mohou přinášet fondy penzijní. Ty jsou zcela logicky spojeny s možností zajištění naší osoby v době stáří.
Pokud se podíváme na to, jakým způsobem lidé onen konkrétní investiční produkt vybírají, tak je to hlavně s ohledem na doporučení od jejich banky a bankovního poradce. Jednoduše tedy kývnou na zpracovanou možnost a sami iniciativně nevyhledávají konkrétní možnosti, které na trhu existují. I díky tomu můžeme říci, že aktuálně je na těchto fondech necelých 400 miliard korun.
Jak své investice realizuje zbytek lidí?
Stále nám ještě poměrně početná skupina investorů zbývá. Zde už se jedná spíše o osoby, které hledají typické investice. Tedy nikoliv v podstatě bankovní produkty, kam jenom vloží své peníze. Primárně se tak může jednat o investice:
- Do akcií, drahých kovů či komodit
- Do nemovitostí
- Do půjček, alkoholu či umění
Zde už je třeba říci, že velmi záleží na našich znalostech, dovednostech, ale také na kapitálu, nebo na celkové investiční strategii – zda je dlouhodobá nebo krátkodobá. Logicky tak platí, že dané možnosti jsou spíše okrajové a dané investice využívají jenom jednotky investorů z těch, kteří své peníze chtějí skutečně investovat.
Kdo investuje nejčastěji? Muži
Zajímavostí konkrétních průzkumů jsou také informace spojené s tím, kdo dané investice nejvíce realizuje. Zcela určitě to jsou muži, a to konkrétně ti, kteří se mohou pyšnit vyšším vzděláním. V tomto směru je to zcela logické, jelikož právě vyšší vzdělání obvykle znamená také lepší zaměstnání, vyšší plat a poté už zcela logicky i to, že peníze v rodinném rozpočtu spíše převládají.
Pokud se podíváme i na ženy, tak i zde najdeme řadu takových, které investují. Přesto v tomto segmentu najdeme i více než 30 procent těch, které žádný investiční produkt nemají a neplánují. Co v daném ohledu také hraje roli, nehledě na pohlaví, to je i finanční gramotnost. Obvykle nespoří ti lidé, u kterých je schopnost logicky přemýšlet nad svými penězi menší.
Povědomí o možnostech je stále slabé
Jak uvádějí výše uvedené výsledky, můžeme vše shrnout nejenom tím způsobem, že Češi hledají ve svých investicích spíše jistoty. Můžeme se na investice podívat i tak, že mnoho lidí stále ještě nemá dostatečný přehled o možnostech, stejně jako platí, že se bojí rizikovějších možností. Přitom ty mohou být při správném rozložení peněz mezi několik produktů výnosnější a často i podobně rizikové, jako je tomu i produktů, které jsou ve formě běžných spořicích účtů, termínovaných vkladů nebo produktů, v rámci kterých si dne spoříme na naše důchody.