RegioJet Radima Jančury rozšiřuje své služby na Slovensku
Český soukromý dopravce plánuje již od platnosti nového jízdního řádu (od poloviny prosince tohoto roku) jezdit z Bratislavy přes Žilinu do Košic a stejnou frekvencí rychlovlaků konkurovat státní firmě ZSSK.
ŽSR říkají, že je to reálné. Poprvé na Slovensku vstoupí na vnitrostátní rychlíkovou trať konkurent dosud monopolního státního dopravce. Na lince Bratislava – Žilina – Košice mají jezdit soukromé rychlíky české firmy RegioJet Radima Jančury.
Čtyři páry IC vlaků na trati spojující dvě největší slovenské města doplní jeden pár mezi Žilinou a Košicemi. Bude prodloužením rychlíku z Prahy přes Ostravu, který zatím končí v Žilině. RegioJet již tento měsíc požádal Železnice Slovenské republiky, které provozují dopravní cestu o přidělení kapacity a časů přepravy.
Mluvčí ŽSR Martina Pavlíková potvrzuje jednání s RegioJetem a říká, že provoz jejich rychlíků od prosince je reálný. Podmínky jsou pro všechny dopravce stejné jako pro ZSSK, vlaky se zařazují do grafikonu v pořadí, jak přijdou žádosti. V případě kolize konkurenčních vlaků vyzve ŽSR obě strany na dohodu, pokud se to nepodaří, rozhodne Drážní úřad.
Ke spuštění provozu nepotřebuje souhlas státu, protože jde o komerční provoz, což jsou vlaky nedotované ze státního rozpočtu. Jelikož RegioJet Radima Jančury už na Slovensku jako dopravce několik let funguje, rozšíří svou činnost pouze o další trať.
Radim Jančura říká, že cílem je nabídnout zákazníkům „o třídu lepší služby“, známé z vlaků na trase Praha – Žilina. V typických žlutých vlacích má být káva a další občerstvení či internet zdarma, bezplatně i elektrické zásuvky, denní tisk, možnost sledovat filmy, poslouchat hudbu a využívat zábavní portál.
Pro každý vůz RegioJet slibuje vlastního stevarda, který bude obsluhovat zákazníky podobně, jak je to zvykem v autobusech Student Agency.
Cestující si budou moci objednat i jídlo a jiné občerstvení z jídelního vozu. Mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj zatím nechce konkretizovat jízdné z Prahy do Košic.
Podle jeho vyjádření se však nechtějí pouštět do cenové války, klienty si chtějí získat dříve pohodlím a službami než výběrem stanic, v nichž vlaky zastaví. Dá se proto předpokládat, že cena jízdného by měla být přibližně stejná jako u státních IC vlacích, čili přibližně 22 eur.
Jelikož ZSSK na této trati při provozu IC vlaků ročně prodělá zhruba tři miliony eur, otevírá se otázka, zda s tím počítá i RegioJet. Ondrůj vysvětluje, že mají mnohem nižší náklady na různé režijní činnosti, takže počítají s tím, že by se brzy měli dostat do černých čísel. Rádi by pokračovali ve spolupráci se ZSSK při prodeji lístků za provizi.
RegioJet Radima Jančury není jediným novým hráčem, který by chtěl vstoupit na slovenskou železnici. LeoExpres si brousí zuby na trať Praha – Žilina – Košice.
Budeme tedy čekat na odezvu, s jakou přijde konkurence. Pro slovenského zákazníka to bude v každém případě změna a nová možnost výběru a možná i nová kultura cestování v zemi, kde je železnice díky poloze státu velmi oblíbená a využívaná.